آکرو وینیاسا

آکروباتیک همانند یوگا، هزاران سال قدمت دارد. پیدا کردن ریشه اصلی یا نام بردن تمام اساتیدی که به کاوش تمرین آکروباتیک و یوگا پرداخته اند، غیر ممکن است. کریشناماچاریا، پدر یوگای مدرن، در ادغام این هنرهای حرکتی و معنوی پیشگام بوده است. قدیمی ترین فیلمی که در آن کریشناماچاریا مشغول آموزش کودکان در وضعیت هایی مشابه L-based flying است، مربوط به سال 1938 می باشد.(L-basing یعنی base روی زمین با دستان و پاهای کشیده، دراز می کشد و flyer را حمایت می کند.) دانش وی از ژیمناستیک، که توسط انگلیسی ها به هند برده شده بود، باعث الهام بخشی این یوگای flying شد که به رشد خود به صورت تنوع ها و مسیرهای متفاوت ادامه داد.

 

لینک ویدئوی کریشناماچاریا:

https://m.youtube.com/watch?v=b1eXiT-m5HY&feature=youtu.be

 


از دهه 1980، اساتید بسیاری در پایه ریزی جنبه های متفاوت تمرین آکرو نقش داشته اند. یکی از جدیدترین شاخه های آکرویوگا، که توسط Honza & Claudine Lafond رشد و توسعه پیدا کرد، آکرو وینیاسا ست.

photo-21-copy-2_0-300x210.jpg

 

آنها متودولوژی یوگا، L-based flying و تمرین حرکات معکوس را به صورت سیستمی از یوگا ارائه دادند که تاکید آن روی وینیاسا فلو و توالی آساناهاست. آکرو وینیاسا یک تمرین الهام بخش است که یوگا را از زمین به هوا می برد. این سیستم یوگا، با ادغام عناصر وینیاسا، تمرین حرکات معکوس و آکرو یوگا تجربه ای ورای تمرین سنتی یوگا به صورت انفرادی است.

 

 

المان های تمرین آکرو:
Base: پایه بودن یعنی استحکام، تمرکز، تعادل و امنیت در حمایت به فلایر. بیس پایه ای است که تمام چیزهای دیگر روی آن قرار می گیرد. کلید پایه خوب بودن، پیدا کردن تعادل و صحیح قرار گرفتن در ساختار حرکت و همچنین تنظیم شدن در مرکز ثقل Flyer است. هر چه پایه مستقرتر باشد، Flyer تجربه لذت بخش تری خواهد داشت. نهایتا Base مسئول امنیت Flyer است. توانایی راهنمایی دادن، هدایت کردن و گوش دادن، قدرتمند ترین ابزار یک Base هستند.


Flyer: فلایر یک یوگی شجاع است که به Base خود کاملا اعتماد می کند. توانایی تنظیم و هماهنگی بین قدرت، انعطاف و نفس فاکتورهایی هستند که یک Flyer قوی را تعریف می کنند.


Spotter: توانایی مراقبت کردن(spotting) مهمترین المان تمرین آکرو است. Spotter چسبی است که همه چیز را سر جای خودش نگه می دارد. این مسئولیت Spotter است که تمام توجه خود را به کار ببندد و مراقب سلامتی و امنیت تمرین کنندگان باشد. یک Spotter متمرکز می تواند اغلب به نکاتی توجه کند که نه Base و نه Flyer به آنها توجه نکرده اند. مهارت Spotter در توانایی او برای استفاده از لغات مناسب و تماس به جاست تا باعث آگاهی و راحتی بیشتر شود. همچنین یک spotter ماهر، به اندازه مناسب و لازم حمایت می دهد، یعنی کمک به base و flyer در پیدا کردن بالانس؛ کمترین کمک برای بیشینه کردن کیفیت حرکت.

 2 AcroYoga2_Christine flyer.jpg

 

در مورد سایر سبک های یوگا بیشتر بدانیم:
سبک های یوگا

 

در مورد فواید آکرو یوگا بیشتر بدانیم:

آکرویوگا چه فوایدی دارد؟